Zer irudi du nire semeak nitaz? Alabari galdetuko banio nolakoa naizen esateko, zer erantzungo luke? Noiz jabetu nintzen azken aldiz zure lehen modeloa naizela?
Egia esan, gure seme-alabek egunero ikusten dute zer egiten dugun eta zer egiteari uzten diogun. Esaten duguna eta nola esaten dugun entzuten dute, eta esan gabe uzten duguna hautematen dute. Baina egunero esaten diegu zer egin behar duten edo nola egin behar duten, jakin gabe koherentziarik dagoen esaten diegunaren eta guk benetan egiten dugunaren artean.
Horri dagokionez, badirudi gizaki garen aldetik, entzuten dugunaren % 2 eta ikusten dugunaren % 5 gogoratzeko batez besteko gaitasuna dugula. Ez bata ez bestea ez dira oso zentzumen eraginkorrak gogoratzeko, baina ikusmena entzumenaren bikoitza da. Eta gure seme-alabek ez gaituzte begiratzen, eskaneatu egiten gaituzte, gurekin pasatzen duten une bakoitzean beren disko gogorrean informazio berria sartuz.
Izan ere, nahi ala ez, eredu gara haientzat. Bere maisu nagusiak gara.
Gainera, herritar helduak garen heinean, gainerako pertsonen aurrean ere eredu gara, batez ere gazteenen aurrean. Behin betiko, nahi ez dugunean ere eredu gara.
Javier Gomá filosofoak Filosofia Mundana lanean jasotzen duenez, eredugarritasunak ez du giza bizitza eremu publiko eta pribatuaren artean bereizten. Galdera honi erantzuten dio: ea, oro har, norbait, sinesgarria den ala ez. Beraz, eredugarritasunaren kontzeptua eta pertsonarena ezin ditugu bereizi, ezta eredu izan nahi ez dugun uneak aukeratu ere.
Bestalde, gizartean eredugarritasuna oso garrantzitsuak diren bi kontzepturekin lotzen da. Alde batetik, legea betez jardutea dago, eta, bestetik, herritar gisa gure eremu pribatuan ditugun jarrerak daude. Jarduera horiek, gure balore eta printzipio etikoei erantzunez, pertsona gisa dugun eredugarritasuna osatzen dute.
Legea errespetatzea soilik ez da eredugarria izatea berez, gure egintzek, indarrean dagoen lege-esparruaren barruan egoteaz gain, zentzua emango dieten irizpide eta baloreei erantzun behar baitiete. Eta egiazki, gure baloreekin koherenteak diren jarrerek eragiten dute gu eredugarri izatea.
Eredugarriak izateak, beraz, gure baloreak praktikara eramatearen ondorioa izan behar du. Nahi dugunaren, esaten dugunaren eta egiten dugunaren artean kontzienteagoak eta koherenteagoak izatea. Azken batean, denok izan gaitezen irakasle, guztiok izan gaitezen eredu.
Eskerrik asko eta urte bikaina izan dezagula.
ZUZENDARI OROKORRA
Aitor Pagaldai