Derrigorrezko Lehen Hezkuntzan sei maila daude, eta maila horietan oinarrizko gaitasunak finkatzeaz gain, lan egiteko teknikak ere sartzen dira, errealitatea aztertzeko eta haren ikuspegi arrazional eta objektiboagoa izateko. Gero eta zailagoak diren lanak egiten dira, lankidetzan lan egiten hasten dira eta ikasleak gero eta autonomoak dira. Prozesu honetan guztian, norberaren desberdintasunen arabera, hainbat ikaskuntza-egoera eta -erritmo egoten dira. Beraz, ikasle bakoitzaren berezitasuna, autonomia eta irekitasuna modu egokian tratatu behar dira.
Jakinaren gainean erabiltzen dira gaitasunak eta tresnak, ezagutza modu autonomoan ikertzeko eta aztertzeko.
Think S(h)are proiektuaren izenak haren helburu eta kontzepturik garrantzitsuenak adierazten ditu: Think = Pentsatzea ; Share = Partekatzea ; Sare = Gaitasun eta ezagutzen sarea.
Think S(h)are proiektuaren helburua geletan curriculuma aberastea da, esperimentazioa eta ikaskuntza esanguratsua sustatzen duten metodologia berritzaileak erabiliz, hainbat formatu eta ikaskuntza-eremuren bidez.
Ezagutzen eta gaitasunen transferentzian oinarritutako ikaskuntza-prozesuak sustatzen dituzten eremuak eta uneak sortzea du helburu. “Elkarrekin erlazionatuta dauden eremuen” sistema bat da, eta ikasleak ibilbide bat egingo du sistema horretan gaitasun eta ezagutza jakin batzuk bereganatzeko, hainbat material erabiliz (manipulazio-jolasak, aplikazioak, mahai-jolasak) eta autonomia, askatasun eta erregulazio maila desberdinekin. Ibilbideak 4 eremu ditu eta bakoitzak bere ikasteko estiloa du: Ikaskuntza gidatua, ikaskuntza autonomoa, jolas didaktikoa eta jolas librea.
Tailerrak ikasteko eremuak dira, eta bizipenak aztertzeaz gain, behaketa, ikerketa eta azterketa nagusi dira, datuak bildu eta gordetzen dira, hipotesiak egin eta estimua kontuan hartzen da. Horregatik guztiagatik, BiziMat programa didaktikoa mota horretako formatu metodologikoek matematikaren eduki askori, hala nola geometriari, estatistikari eta probabilitateari, neurriei eta magnitudeei eta bestelakoei ekartzen dien eraginkortasunaren erakusgarririk garbiena da.
Programa honi esker, Haur Hezkuntza ikasleek gizarteko bizitzari buruzko ezagutzak (kultura, ohiturak, arauak…) bereganatu eta modurik positibo eta orekatuenean bizitzari aurre egiteko beharrezkoak diren gizarte- eta emozio-gaitasunak garatzen dituzte. Eremu horretan, batetik, eguneroko berezko gatazkak aztertzen dira; bestetik, sozialki eta emozionalki osasuntsua eta zoriontsua den pertsona bati egokitzen zaizkion gaitasunak eta trebetasunak lantzen dira, modu esplizitu eta prebentziozko modu baten bidez.
Txikienak arkitektoak dira bokazioz, eta programa honen helburua da berez eraikitzeko duten gaitasunari ahalik eta etekinik handiena ateratzea. Horrela, hainbat eraikin, eremu eta elementu sor ditzatela eskatzen zaie, betiere lankidetzan eta modu sortzailean.
Programaren helburua arte-sormena garatzea da, eta hor bi ikaskuntza- eta esperimentazio-eremu ezartzen dira. Batek, margotzeko oinarrizko gaitasun eta teknikak bereganatzea du helburu. Besteak, berriz, erabateko sormen autonomo, independente eta dibergenteko uneak ematen ditu, eta horietan, hainbat baliabide material erabiliko dituzte ikasleek.
Geletan teknologia berriak sartu eta erabiltzearekin konpromiso handia dugu. Zenbait une eta eremu sortzen ditugu mota horretako tresnak (Ipad, pantaila digitala…) erabil ditzaten, ikasi behar dutelako, eta horrela, ikasleen errendimendu intelektual eta soziala ere hobetzen da.
Etapa honetan programazioari buruzko oinarrizko ezagutzak garatzen ditugu BLUEBOOT robotaren bidez. Horrekin, 5 urteko gelan bezala, tresna eraginkorra emango zaie ikasleei espazioaren eta programazioaren ezagutzak erabil ditzaten.
Manipulazioa eta esperimentazioa nagusi dira matematika-saioetan, matematikako kontzeptuekin zerikusia duten gaitasunak eta ezagutzak garatzeko erabiltzen diren jolas didaktiko, baliabide material eta aplikazioen esker, Linked Spaces metodologiaren bidez.
Lehen Hezkuntzan, gainera, manipulazio-tailerrak egiten dira, benetako egoerak eta egoera esanguratsuak sortzeko, ikasleek geometriarekin, neurketarekin eta zenbatespenarekin, probabilitatearekin eta estatistikarekin, salerosketarekin eta diruaren funtzioarekin eta bestelakoekin zerikusia duten nahikoa ezagutzak eta gaitasunak gara ditzaten.
Mundu naturala aztertzearekin zerikusia duten proiektuen programa bat da. Hor, ikasleek ikertzaileenak eta esploratzaileenak egingo dute, hipotesiak sortuz, datuak bilduz eta aztertuz, naturaren arrazoi eta eraginei buruz gogoeta eginez. Nabarmentzekoa da eskolako ortuak programa honetan duen protagonismoa.
Haur Hezkuntzako “Ikerkerlari” programari beste dimentsio bat ematen zaio etapa honetan, eta “Problem Based Learning” (PBL) bidezko metodologian oinarritutako saioak bihurtzen dira. Saio horietan, beraien gizarte- eta natura-ingurunearekin zerikusia duten ezagutzak bereganatuko dituzte ikasleek, ikerketaren bidez, izan duten benetako arazo bat konpontzeko eta euren kezkei erantzuteko.
Lauaxeta Ikastolako filosofiako hezkuntza programa 4 urtetako gelatik aurrera garatzen da. OneTwoThinken “Pentsamenduaren Pedagogia” markoan oinarrituta dago eta filosofía aplikatuaren didaktikarekin eta pentsamenduaren garapenarekin lotuta dauden naziaorteko hainbat proiektutako teoriak, ikerketak eta material didaktikoak biltzen ditu.
Helburu orokorra gaitasun logiko-analitikoa, kritikoa, sortzailea, filosofikoa eta metakognitiboa garatzeko estrategiak lantzea da.
Mota honetako saioak Linked Spaces metodologiaren eta talde handiko dinamiken bidez ematen dira, eta oso egokiak dira ikasleen berez duten diskurtsoak sortzeko gaitasuna lantzeko. Helburu nagusia da zenbait diskurtso eta testu jolasen eta jolas-dinamiken bidez garatzea, haien motibazioari eragiteko, izan ere, horrela, diskurtso-gaitasuna hobetuko dute, hainbat hizkuntza-baliabide, baliabide erretoriko eta estilistiko bereganatuko dituztelako. Diskurtso mota bakoitza ezagutu eta barneratuko dute, biziz eta erabiltzea eragiten duten jolasen bidez sortuz. Horrez gain, literaturaren zenbait kultura-elementu erabiliko dituzte eta poeta, idazle, dramaturgo edo aktore sentituko dira.
Liburutegia Linked Spaces-en hiru eremuetako bat da euskarazko eta gaztelaniazko saioetan, eta tresna eraginkorra ere bada irakurketa sustatzeko. Liburutegia puff eta apar-gomazko eserlekuz beterik dagoen eremu handia da, eta horiekin hainbat egitura eta espazio sor ditzakete ikasleek, lasaitzeko eta taldeka nahiz bakarka irakurketaz gozatzeko.
Etapa honetan, ikasleek, beraien zaletasunei adituz, dantza, abesbatza edota adierazpen artistikoa ekintzetan murgiltzeko aukera dute. Ekintza hauek, ikasleen sormena eta beronen adierazpena dute helburu.
Naturagaz kontaktua, km-0 edo gertuko ortuarien bitartez elikatzeko aukera, elikadura eta norbere osasunaren loturaz ohartaraztea eta kontsumo eta produkzio jasangarriak zuztatzea dira besteak beste proiektu honen bitartez lortzen doguzanak eta Lauaxeta Ikastolak, izan ere, horretarako, ingurune aparta dauka bere alde.
Lauaxeta Ikastolako eskola ortua, Laia proiektuaren bitartez gauzatzen da.